32 255 49 49, 882 129 999, Poradnia K: 662 103 011 info@cmgraniczna.pl

Najważniejsze przyczyny niedoborów odporności u dzieci

Jedną z ważniejszych przyczyn wtórnych niedoborów odporności u dzieci jest niedostateczna podaż białka w diecie. Dieta dziecka powinna być różnorodna, urozmaicona i niemonotonna, zapewniając prawidłowy wzrost i rozwój młodego organizmu. Oprócz podstawowych składników pokarmowych takich jak białko, węglowodany czy tłuszcze, nie należy zapominać o równie ważnych składnikach mineralnych i witaminach. Bogatym źródłem witamin, składników mineralnych i mikroelementów są świeże warzywa i owoce.
Jednak ze względu na ograniczony dostęp do świeżych warzyw i owoców w okresie jesienno-zimowym, dieta niejednokrotnie wymaga uzupełnienia w preparaty witaminowe.
Niedobory witamin i składników mineralnych są znaczącym czynnikiem rozwoju wielu chorób, które mogą się pojawić w życiu dorosłym np. ryzyko chorób układu krążenia. Większość znanych nam witamin korzystnie wpływa na funkcjonowanie układu immunologicznego. Witamina A wzmacnia układ odpornościowy, szczególnie w przebiegu chorób zakaźnych a β-karoten, prekursor witaminy A, chroni nasze komórki przed szkodliwym działaniem promieni UV i zapobiega powstawaniu nowotworów skóry.
Do prawidłowego funkcjonowania mięśni, układu ruchu i układu nerwowego niezbędne są również witaminy z grupy B. Bardzo ważnym składnikiem diety dziecka jest również żelazo. Niedobór tego pierwiastka poza niedokrwistością, wywołuje wiele niekorzystnych zmian w nabłonku przewodu pokarmowego, które prowadząc do zaburzeń wchłaniania mogą przyczynić się do utraty białek i ich niedoboru w organizmie. Niedobór żelaza jest również, poprzez zaburzenia odporności, odpowiedzialny za nawracające zakażenia układu oddechowego u dzieci.

Ponieważ z każdym dniem wiosna jest coraz bliżej, warto zadbać o kondycję naszą i naszych pociech, wybrać się z całą rodziną i psem na dłuższy spacer, rozruszać mięśnie, stawy, pobudzić krążenie i układ nerwowy. Ruch na świeżym powietrzu na pewno pomoże zwalczyć uczucie senności i zimową ociężałość oraz zaostrzy apetyt. A w przygotowywanych naszym dzieciom i całej rodzinie posiłkach, nie zapominajmy o dużej ilości bogatych w witaminy i mikroelementy świeżych warzyw i owoców.
Aby nie dopuścić do rozwoju niekorzystnych efektów zażywania kąpieli słonecznych należy chronić dzieci przed słońcem. Niemowlętom do szóstego miesiąca życia zaleca się całkowite unikanie słońca ze względu na delikatną, niedojrzałą tkankę skórną. Pamiętając o tym, iż promienie słoneczne UV przenikają przez ubranka, parasole, chmury itp. spacery należy zaplanować w godzinach porannych do godziny jedenastej lub w godzinach popołudniowych po godzinie szesnastej. Z dziećmi w tym wieku spacerować należy zawsze w cieniu i po zastosowaniu kremów ochronnych pochłaniających promienie UVA i UVB najlepiej o filtrze minimum 50+.